L’educació sexual, l’assignatura pendent
12 març, 2021
Reflexions sobre la importància dels llibres informatius sobre sexualitat arrel de la publicació d’Explica-m’ho tot. Més preguntes fetes per nenes i nens sobre un tema apassionant.
Tal i com s’ha anat constatant en els últims anys i com recentment ha exposat l’informe de Save the Children (Des)información sexual: pornografía y adolescencia. Un análisis sobre el consumo de pornografía en adolescentes y su impacto en el desarrollo y las relaciones con iguales (juny de 2020), les pàgines de pornografia d’internet d’accés gratuït s’estan convertint en la principal font d’informació sobre sexualitat per a nois i noies des d’edats cada vegada més primerenques.
Segons l’informe, l’edat mitja d’inici dels joves a la pornografia és de 12 anys, encara que el 53% dels enquestats reconeix que va tenir el seu primer contacte amb algun contingut sexual explícit entre els 6 i els 12 anys. Per contra, només el 12% dels pares i mares són conscients que els seus fills menors d’edat consumeixen pornografia a Internet.
A la presentació d’aquest (el 22 de novembre de 2020) Catalina Perazzo, directora de Polítiques d’Infància i Sensibilització de Save the Children, exposava: «Sense una educació afectivosexual inclosa en el currículum i davant un món tecnològic ple de possibilitats, la pornografia s’ha convertit en la professora i el consultori de sexualitat per als adolescents. El perill no és que vegin pornografia, sinó que el seu desig sexual s’estigui construint sobre uns fonaments irreals, violents i desiguals propis de la ficció. També és perillós que creguin que el seu consentiment, els seus desitjos i preferències, o els de la resta, no tenen per què ser tinguts en consideració».
La pornografia presenta una imatge cosificada de la dona i una visió agressiva de la sexualitat que pot fomentar els comportaments masclistes i violents, a més d’afavorir les conductes de risc i l’increment de malalties de transmissió sexual entre els més joves.
A Espanya l’educació sexual segueix recaient principalment en les famílies que no saben com abordar el tema o simplement el tracten com un tabú. Mentre que en molts països de centre i el nord d’Europa, l’educació afectivosexual forma part d’el currículum escolar des de primària (a Finlàndia tenen assignatures que tracten aquests temes des dels tres anys), a Espanya això segueix sent una assignatura pendent.
Segons els experts, l’educació sexual hauria de començar ja a primària, o fins i tot a l’etapa preescolar, però a l’escola amb freqüència només té un paper residual i està centrada en la prevenció de riscos. Per manca d’altres fonts d’informació, els nostres joves recorren a altres joves o a Internet, on reben una informació deformada. Si volem que els nostres fills i filles gaudeixin d’una sexualitat lliure i conscient, no deixem que Internet sigui la seva escola.
Tal com afirma Francisca Molero, presidenta de la Federación Española de Sociedades de Sexología (FESS) i directora del Instituto Iberoamericano de Sexología, necessitem una educació sexual integral que «faci als joves més segurs, més responsables i més sans a nivell sexual, perquè puguin gaudir de les seves relacions i activitats sexuals. Perquè la sexualitat ens acompanya des que naixem fins que morim. A l’igual que som éssers socials també som éssers sexuats i com tot a la vida necessita d’un aprenentatge, que estigui d’acord a la nostra etapa evolutiva».
A Takatuka hem fet una aposta decidida per aportar materials informatius que siguin d’utilitat, en primer lloc, per als nois i les noies, però també per a les famílies i les escoles.
Quan vam publicar Explica-m’ho al febrer de 2016 amb prou feines hi havia llibres que tractessin el tema de la sexualitat d’una manera respectuosa amb els seus lectors i lectores, és a dir, considerant-los com a persones que tenen dret a rebre respostes, que tenen dret a saber. L’extraordinària acollida que va tenir la publicació que ja va per la seva 5a edició i de la qual ja hem venut més de 15000 exemplars, demostra que l’aposta era més que encertada. Els nois i noies tenen moltes preguntes, i les respostes discutides per ells mateixos en el curs dels tallers d’educació sexual realitzats per Katharina von der Gathen en escoles de primària a Alemanya, esdevenen una oportunitat de saber, de compartir i de dialogar sobre el tema més apassionant del món, a més de riure una estona amb les ocurrents i divertides il·lustracions d’Anke Kuhl.
Així que a Explica-m’ho el segueix La vida amorosa dels animals per donar resposta a la curiositat dels i les petits sobre els hàbits de reproducció en el regne animal.
I ara arriba una segona part d’Explica-m’ho amb noves i interessants preguntes sorgides en el curs dels tallers de Katharina: Explica-m’ho tot. Més preguntes fetes per nenes i nens sobre un tema apassionant. Aquestes noves preguntes han estat realitzades per noies i nois una mica més grans que els del primer volum, i per això l’autora ha considerat oportú recomanar la seva lectura a partir dels 10 anys, en comptes d’a partir de 8, que era l’edat recomanada del primer volum.
Però la nostra aposta per una educació sexual integral s’ha enriquit també amb dos altres títols. El tema de la sexualitat és tractat amb tot luxe de detalls en un còmic protagonitzat per l’Emma, una nena de 9 anys, i el seu amic Juli: a partir d’una conversa hilarant però profunda i detallada sobre la sexualitat i la reproducció, coneixerem de la mà d’aquests dos nens tots els secrets sobre el sexe, la fecundació, el part i la contracepció. A Jo sí que sé de veritat com es fan les criatures dels francesos Monsieur Mouch i Maria-Pau, els menuts riuran de valent, mentre alimenten la seva curiositat sobre aquest secret tan ben guardat pels adults.
I finalment, no podíem oblidar-nos d’un altre tema tan tabú i directament relacionat amb la sexualitat com és la menstruació. A El vermell mola la italiana d’origen alemany Lucia Zámolo ens fa reviure les vicissituds a les quals s’enfronten les joves quan els arriba la primera menstruació, i tots els prejudicis i tabús als quals s’enfronten les dones durant tota la seva vida. Escrit i dibuixat en forma de diari, aquest llibre fa un repàs històric, des dels presocràtics fins al present, sobre la consideració social de la regla, posant en valor aquest bé tan preuat que és potestat de les dones: la capacitat de donar vida.
Als llibres de Takatuka els nois i noies trobaran les respostes adequades a les seves preguntes, un acostament respectuós a la seva curiositat i el seu dret a saber, i una possibilitat d’obrir un diàleg fructífer que permeti parlar amb naturalitat sobre aquests temes que de vegades no sabem com abordar.